Вкотре ми зіштовхуємось із тим, коли благі наміри, помножені на невігластво, можуть призвести не тільки до втрати історичної пам'яті, а й завдати незворотньої шкоди пам'яткам культури нашого краю.
Мова йде про тенденцію обкладати старі дерев'яні церкви, котрим сотні років, сучасними будівельними матеріалами, зокрема сайдингом, або, по-народному, вагонкою.
Хотів написати коротку замітку, але без поясненнь та розширеного матеріалу це сприйметься за якесь суб'єктивне бачення ситуації.
Так, тепер все по-порядку. У нас, в Здолбунівському районі, до державного реєстру пам'яток містобудування і архітектури місцевого значення віднесено 27 об'єктів, з них 14 - це старі дерев'яні храми, а також дзвіниця в Кунині. Ось вони:
Переглядаючи картинки цих чепурних "з іголочки" храмів, вже чую голоси захисників такого оновлення:
Мова йде про тенденцію обкладати старі дерев'яні церкви, котрим сотні років, сучасними будівельними матеріалами, зокрема сайдингом, або, по-народному, вагонкою.
Хотів написати коротку замітку, але без поясненнь та розширеного матеріалу це сприйметься за якесь суб'єктивне бачення ситуації.
Так, тепер все по-порядку. У нас, в Здолбунівському районі, до державного реєстру пам'яток містобудування і архітектури місцевого значення віднесено 27 об'єктів, з них 14 - це старі дерев'яні храми, а також дзвіниця в Кунині. Ось вони:
1
|
Церква
Різдва Богородиці, УПЦ
|
1736 р.
|
С.Білашів
|
2
|
Здвиженська
церква, УПЦ
|
18 ст.
|
С.Богдашів
|
3
|
Покровська
церква, УПЦ
|
1830 р.
|
С.Будераж
|
4
|
Михайлівська
церква, УПЦ
|
1858 р.
|
С.Буща
|
5
|
Миколаївська
церква, УПЦ
|
1900 р.
|
С.Гільча
Перша
|
6
|
Церква
Різдва Богородиці, УПЦ
|
1898 р.
|
С.Івачкове
|
7
|
Хрестовоздвиженська
церква, УПЦ
|
1723 р.
|
С.Копиткове
|
8
|
Георгіївська
церква, УПЦ КП
|
1746 р.
|
С.Кунин
|
9
|
Дзвіниця
Георгієвської церкви, УПЦ КП
|
1746 р.
|
С.Кунин
|
10
|
Михайлівська
церква, УПЦ
|
1865 р.
|
С.Мала
Мощаниця
|
11
|
Церква Різдва Богородиці, УПЦ
|
19 ст.
|
С.Нова
Мощаниця
|
12
|
Преображенська
церква, УПЦ КП
|
1861 р.
|
С.Новомильськ
|
13
|
Миколаївська
церква, УПЦ
|
1777 р.
|
С.Півче
|
14
|
Церква
Різдва Богородиці, УПЦ
|
1881 р.
|
С.П'ятигори
|
15
|
Церква
Параскеви, УПЦ
|
18 ст.
|
С.Цурків
|
З цих 14-ти храмів, три вже обкладені сайдінгом, а саме:
с.Гільча 1 - Миколаївська церква, УПЦ |
с.Півче - Миколаївська церква, УПЦ |
с.Івачків - церква Різдва Богородиці, УПЦ |
- ага, глянь яка краса!
- не те шо раніше було!
- фарбувати тепер не потрібно, зробив - і стоїть!
Так, краса. Але цією красою зможе насолоджуватись лише одне покоління, адже деревина, закована в пластиковий панцир, не маючи нормального паровідведення, внаслідок різниці температур починає стрімко втрачати свої характеристики і "хворіти". Звісно, я використовую слова простолюдина, та для любителів офіційних заключень від вчених мужів, ось прикріплюю документ, з печаткою:
Також, можете ознайомитись з відповідними матеріалами ТУТ.
Для тих хто сумнівається і ще не визначився, що ж гарніше, наводжу приклад церкви до та після зовнішнього опорядження сайдингом в селі Пульмо, Волинської області. Самі подивіться на разючу різницю, та зробіть висновки. Чи варта "краса" на десяток років тих втрачених століть, котрі пам'ятка культури могла б тішити око наших нащадків?
Зафіксовані зміни та втрати:
Для тих хто сумнівається і ще не визначився, що ж гарніше, наводжу приклад церкви до та після зовнішнього опорядження сайдингом в селі Пульмо, Волинської області. Самі подивіться на разючу різницю, та зробіть висновки. Чи варта "краса" на десяток років тих втрачених століть, котрі пам'ятка культури могла б тішити око наших нащадків?
с. Пульмо, Волинська обл. Церква Св. Миколая, 1895 р.: а) загальний вигляд до проведення ремонтних робіт; б) сучасний вигляд, 2012 р. |
- зміна матеріалу та кольору стінового оздоблення;
- зміна форми верхів;
- зміна покрівлі даху та верхів;
- зміна маківок та хрестів;
- зміна матеріалу та характеру вікон;
- втрата декоративних деталей (кутових лопаток, віконних лиштв, сандриків, зубчастого фризу)
Всім миру, і пам'ятайте, що ці храми - не наша власність, а це духовний скарб, котрий наші діди передали нашим онукам, а ми лише його охороняємо ... або ж ні.
сумно, сумно аж ЗА край
ВідповістиВидалити